erasmus+ stínování peadgogů
STÍNOVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ VE SLOVINSKU
Datum realizace: 7. 5. – 11. 5. 2024
Stát: Slovinsko
Naše mateřská škola je zapojena do projektu Erasmus+ a je členem
konsorcia města Brna. V rámci toho projektu využily 3 pedagogické
pracovnice možnost odjet na stínování do Slovinska.
Odborným základem pro vzdělávání ve Slovinsku je národní učební plán,
který je založen na individuálních potřebách a odlišnostech ve vývoji a
vzdělávání. Zajištuje různorodé obsahové metody a formy práce
s dětmi. Každé školy mají možnost ho přizpůsobit svým potřebám.
Zajišťuje větší profesní odpovědnost mateřských škol a jejich
odborníkům. Program vychází z cílů a směrnic předepsaného národního
programu – Kurikula pro mateřské školy. Výchovná práce probíhá
prostřednictvím spontánních i řízených činností.
Ve Slovinsku navštěvují státní mateřskou školu od 11 měsíců do 6 let
věku dětí. Po celou dobu jsou vedeni prožitkovým učením ke školní a
profesní připravenosti. Věku dětí je přizpůsoben počet dětí ve
třídě a samozřejmě také její vybavenost. Pedagogičtí pracovníci jsou
všichni odborně vzděláni, k výchovně vzdělávacím činnostem ve všech
těchto věkových kategoriích. Třídy jsou převážně homogenní – jsou
tedy rozděleny podle věku.
Měly jsme možnost stínování ve 4 mateřských školách a to Vrtec
Mlinček ve městě Náklo, Vrtec Hanse Christiana Andersena v Lublani, Vrtec
Litija v Litiji a Vrtec Mornaček Piran ve městě Portorož.
Školky ve Slovinsku mají vyšší počet tříd, než známe z České
republiky. Třídy bývají rozmístěny ve více budovách, které jsou od sebe
různě vzdálené. Většina školek má velkorysé společné vnitřní
prostory – tělocvičny atd. Také více využívají venkovní prostory –
zastřešené terasy, které mohou využívat za každého počasí, avšak na
úkor velikosti tříd, ve kterých jsou děti vzdělávány. Nejen během
pobytu venku se děti přirozeně zajímají o přírodu, její zákonitosti a
přirozeně jsou vedeni k environmentálně udržitelnému způsobu života,
čímž jsou vedeni také k odpovědnému občanství. Také zde převažuje
názor, že digitální pomůcky mají děti doma, a proto je ve školce
nevyužívají. Pouze pedagogičtí pracovníci občas s pomocí informačních
technologií ukazují dětem naučná videa či demonstrační obrázky a také
je využívají při svých přípravách na vzdělávání dětí.
Stínování nás velmi obohatilo a inspirovalo a také nás inspiroval jejich
přístup, že vše není jen o materiálnu, ale především o přístupu.
Náš pobyt ve Slovinsku v rámci programu Erasmus+ byl velkým přínosem pro
naše profesní i osobní rozvoje. Stínování v mateřských školách nám
umožnilo nahlédnout do odlišného vzdělávacího systému a získat cenné
zkušenosti a inspiraci. Naučili jsme se nové didaktické metody a přístupy,
které budeme moci implementovat v naší mateřské škole. Zejména nás
zaujaly senzorické aktivity. Setkali jsme se s několika výzvami, včetně
jazykové bariéry a rozdílů v přístupu k výuce. Tyto překážky jsme
však úspěšně překonali díky otevřené komunikaci a ochotě učit se
nové věci. Navázali jsme nové profesní kontakty a přátelství, které
mohou být základem pro budoucí mezinárodní spolupráci a výměnu
zkušeností.